Effect of Cough Medicine Advertisement on Electronic Media towards Self-Medication

Siti Mujiati; Ika Ratna Hidayati; Rizka Novia Atmadani

  • Siti Mujiati Universitas Muhammadiyah Malang
  • Ika Ratna Hidayati Universitas Muhammadiyah Malang
  • Rizka Novia Atmadani Universitas Muhammadiyah Malang
Keywords: Swamedikasi, Iklan Obat Batuk, Pemilihan Obat

Abstract

Introduction: Information about medicines obtained by the public in self-medication can be obtained through advertising. Drug advertisements must contain information that is objective, complete, and not misleading as stipulated in the Regulation of Kepala Badan POM.

Objective: this research is to know the effect of cough medicine advertisements in electronic media on self-medication selection in the community.

Method: This study used a cross-sectional method and was conducted in society using an accidental sampling technique. The instrument used in this research is a questionnaire and the analysis technique in this study is using t-test and simple linear regression test.

Result:  Cough medicine advertisements in electronic media have an influence of 30.5% on the selection of self-medication drugs in Dusun Sambi Desa Sambi Kecamatan Ringinrejo Kabupaten Kediri, while 69.5% is influenced by other factors with the linear equation Y= 2.027 + 0.357x.

Conclusion: There is an effect of cough medicine advertisements advertised in electronic media on the selection of self-medication

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Siti Mujiati, Universitas Muhammadiyah Malang

Fakultas Ilmu Kesehatan

Ika Ratna Hidayati, Universitas Muhammadiyah Malang

Prodi Farmasi, Fakultas Ilmu Kesehatan

Rizka Novia Atmadani, Universitas Muhammadiyah Malang

Prodi Farmasi, Fakultas Ilmu Kesehatan

References

Adawiyah. (2017). Hubungan Persepsi Terhadap Iklan Obat Laksatif Di Televisi Dengan Perilaku Swamedikasi Masyarakat Di Kelurahan Sungai. PHARMACY: Jurnal Farmasi Indonesia (Pharmaceutical Journal of Indonesia), 14(14), 55–64.

Atmadani, R. N., Nkoka, O., Yunita, S. L., & Chen, Y.-H. (2020). Self-medication and knowledge among pregnant women attending primary healthcare services in Malang, Indonesia: a cross-sectional study. BMC Pregnancy and Childbirth, 20(1), 1–11.

Febriana, C. (2015). Pengaruh Iklan Televisi Terhadap Kesadaran Merek Serta Dampaknya Pada Keputusan Pembelian (Survei Pada Mahasiswi Universitas Brawijaya Pengguna Produk Tresemmã©). Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya, 25(1), 86112.

Harahap, N. A., Khairunnisa, K., & Tanuwijaya, J. (2017). Pengetahuan Pasien dan Rasionalitas Swamedikasi di Tiga Apotek Kota Panyabungan. Jurnal Sains Farmasi & Klinis, 3(2), 186–192.

Kartika, S. W., & Arif, S. M. (2020). Pengaruh Iklan Terhadap Perilaku Pembelian Obat Batuk Di Kelurahan Sukamanah Kecamatan Jonggol Kabupaten Bogor. Jurnal Akademi Farmasi Bhumi Husada Jakarta: Mengembangkan Kreativitas & Meningkatkan Kualitas, 7(1), 71–76.

Kramer, T., Irmak, C., Block, L. G., & Ilyuk, V. (2012). The effect of a no-pain, no-gain lay theory on product efficacy perceptions. Marketing Letters, 23(3), 517–529. https://doi.org/10.1007/s11002-012-9165-6

Latif, A., Syafar, M., Yusuf, A., & Asmi, A. S. (2021). Analisis Faktor Yang Berpengaruh Terhadap Kepatuhan Pengunjung Warkop Pada Protokol Kesehatan Covid-19. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, 10(2), 380–389.

Lestari, G. (2020). Pengaruh Iklan Obat Di Media Terhadap Perilaku Konsumsi Obat Pada Masayarakat Di Kelurahan Tanah Patah Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Pharmacy, 7(1), 141–148. https://doi.org/10.52161/jiphar.v7i1.133

Lukitaningsih, A. (2013). Iklan yang efektif sebagai strategi komunikasi pemasaran. Jurnal Ekonomi Dan Kewirausahaan, 13(2), 116–129.

Meriati, N. W. E., Goenawi, L. R., & Wiyono, W. (2013). Dampak Penyuluhan Pada Pengetahuan Masyarakat Terhadap Pemilihan Dan Penggunaan Obat Batuk Swamedikasi Di Kecamatan Malalayang. PHARMACON, 2(3). https://doi.org/10.35799/pha.2.2013.2391

Novignon, J., Mussa, R., Msonda, T., & Nonvignon, J. (2011). The use of non-prescription medicine versus self-assessed health: evidence from Malawi. International Archives of Medicine, 4(1), 38. https://doi.org/10.1186/1755-7682-4-38

Nugraha, A. R. (2016). Pengaruh Terpaan Iklan Obat Non Resep Dengan Sikap Masyarakat (Studi Regresi Sederhana Mengenai Terpaan Iklan Obat-Obat Non Resep Yang Tayang Pada Televisi Dengan Sikap Masyarakat Terhadap Keputusan Pembelian). Jurnal Komunikasi, 10(2), 173–182.

Rachmawati, H. (2011). Pengaruh Iklan obat flu di televisi terhadap pemilihan obat secara swamedikasi pada masyarakat di Malang. Farmasains: Jurnal Farmasi Dan Ilmu Kesehatan, 1(2).

Slamet Riyanto, A. A. H. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Penelitian Di Bidang Manajemen, Teknik, Pendidikan, Dan Eksperimen. Deepublish.

Suprapto, S., & Arda, D. (2021). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Penyuluhan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat Meningkatkan Derajat Kesehatan Masyarakat. Jurnal Pengabdian Kesehatan Komunitas, 1(2), 77–87. https://doi.org/10.25311/jpkk.Vol1.Iss2.957

Ttani, M., Hidayat, R., & Hidayati, I. R. (2019). The correlation of cough medicine advertisement in television on community self-medication in Krajan Sae Beji Village Junjero Batu City (Based on BPOM Head Regulation Number 8 in 2017). Farmasains: Jurnal Farmasi Dan Ilmu Kesehatan, 4(2), 43–49.

Wardoyo, A., & Oktarlina, R. (2019). Tingkat Pengetahuan Masyarakat Terhadap Obat Analgesik Pada Swamedikasi Untuk Mengatasi Nyeri Akut. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, 8(2), 156–160. https://akper-sandikarsa.e-journal.id/JIKSH/article/view/138

Wijaya, R. P., Suhartono, A. W., & Sutopo, A. R. (2016). Perancangan Iklan Layanan Masyarakat Tentang Fenomena Budaya Konsumtif Pada Remaja. Jurnal Desain Komunikasi Visual Adiwarna, 1(8), 1–10. https://media.neliti.com/media/publications/84671-ID-none.pdf

Winata, A., & Nurcahya, I. (2017). Pengaruh Iklan Pada Media Televisi Terhadap Minat Beli (Studi Pada Calon Konsumen Bukalapak.Com Di Kota Denpasar). E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 6(10), 254826.

Zellatifanny, C. M., & Mudjiyanto, B. (2018). Tipe penelitian deskripsi dalam ilmu komunikasi. Diakom: Jurnal Media Dan Komunikasi, 1(2), 83–90.

Zulkarni, R., Tobat, S. R., & Aulia, S. F. (2019). Perilaku Masyarakat dalam Swamedikasi Obat Tradisional dan Modern di Kelurahan Sapiran Kecamatan Aur Birugo Tigo Baleh Kota Bukittinggi. Jurnal Kesehatan, 10(1), 1–5.

Published
2022-06-01
How to Cite
Mujiati, S., Hidayati, I., & Atmadani, R. (2022). Effect of Cough Medicine Advertisement on Electronic Media towards Self-Medication. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, 11(1), 43-50. https://doi.org/10.35816/jiskh.v11i1.695
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.