Analysis of Health Officer Performance on Quality of Health Services to the Community

A. Syamsinar Asmi, Abdul Haris

  • A.Syamsinar Asmi Politeknik Sandi Karsa
  • Abdul Haris Politeknik Sandi Karsa
Keywords: Education, Work experience, Medical facility, Quality of health services

Abstract

Background; community health center as the spearhead of health efforts both public health efforts and individual health efforts. Method; This study used a descriptive analytic method with a cross sectional study design. Sample 49 people with total sampling technique. Data were analyzed by univariate and bivariate with chi square statistical test using SPSS. Result; statistical test of educational outcomes (p = 0.453), facility factors (p = 0.265) that there is no relationship with the quality of health services, while work experience factors (p = 0.003) have a relationship with the quality of health services. Conclusion; that higher education and having good facilities are not always able to provide good health services to patients

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

A.Syamsinar Asmi, Politeknik Sandi Karsa

Jurusan Keperawatan

Abdul Haris, Politeknik Sandi Karsa

Jurusan Keperawatan

References

Alamri, A. M. (2015). Hubungan Antara Mutu Pelayanan Perawat dan Tingkat Pendidikan dengan Kepuasan Pasien Peserta Badan Penyelenggara Jaminan Sosial (BPJS) Kesehatan di Ruang Rawat Inap Rumah Sakit Islam (RSI) Sitti Maryam Kota Manado. PHARMACON, 4(4).

Almalki, M. J., FitzGerald, G., & Clark, M. (2012). The relationship between quality of work life and turnover intention of primary health care nurses in Saudi Arabia. BMC Health Services Research, 12(1), 314. https://doi.org/10.1186/1472-6963-12-314

Azwar, A. (2010). Pengantar Administrasi Kesehatan, Edisi Ketiga, Binarupa Aksara. Jakarta.

Christasani, P. D., & Satibi, S. (2016). Kajian Faktor Demografi Terhadap Kepuasan Pasien Jaminan Kesehatan Nasional Pada Fasilitas Kesehatan Tingkat Pertama. Jurnal Farmasi Sains Dan Komunitas (Journal of Pharmaceutical Sciences and Community), 13(1), 28–34.

Djojosugito, A. (2001). Kebijakan Pemerintah dalam Bidang Pelayanan Kesehatan Menyongsong AFTA 2003. Penerbit PT Persi Jaya. Bandung.

Hasbi, F. (2012). Analisis Hubungan Persepsi Pasien Tentang Mutu Pelayanan Dengan Pemanfaatan Ulang Pelayanan Rawat Jalan Puskesmas Poncol Kota Semarang Tahun 2012. Jurnal Kesehatan Masyarakat Universitas Diponegoro, 1(2), 18776.

Indarti, W., & Suratini, S. (2014). Hubungan Pengalaman Kerja dengan Kepatuhan Cuci Tangan pada Perawat di RSU PKU Muhammadiyah Bantul. STIKES’Aisyiyah Yogyakarta.

Maabuat, C. L. L., Maramis, F. R. R., & Sondakh, R. C. (2013). Hubungan Antara Pengetahuan dan Tingkat Pendidikan Dengan Tingkat Kepuasan Pasien Jaminan Kesehatan Masyarakat di Puskesmas Wawonasa Kecamatan Singkil Manado Tahun 2013. Journal Fakultas Kesehatan Masyarakat, Unsrat, 1–6.

Nurhidayah, L. (2017). Faktor-faktor yang mempengaruhi masyarakat Desa Jurangbahas dalam pemanfaatan puskesmas di puskesmas II Wangon Kecamatan Wangon Kabupaten Banyumas. UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PURWOKERTO.

Oyoh, O., Somantri, I., & Sekarwana, N. (2017). Pengalaman Perawat dalam Pelaksanaan Sistem Pemberian Pelayanan Keperawatan Profesional di RSUD Cibabat: Studi Fenomenologi. Jurnal Keperawatan Padjadjaran, 5(3).

Prayitno, T., & Saryono, S. (2011). Hubungan Lama Kerja Perawat dengan Kepuasan Pasien Pasca Bedah di Ruang Perawatan Bedah RS PKU Muhammadiyah Gombong. Jurnal Ilmiah Kesehatan Keperawatan, 7(2).

RatnaSari, C., Suharto, S., & Pramono, D. (2012). Hubungan Ketersediaan Fasilitas, Keramahan, Lama Pelayanan, Usia dan Tingkat Pendidikan terhadap Pemilihan Tempat Pemberi Pelayanan Kesehatan Pada Peserta Askes (Studi Kasus di Wilayah Kerja Puskesmas Pandanaran Kota Semarang). Fakultas Kedokteran.

Ridwan, I., & Saftarina, F. (2015). Pelayanan Fasilitas Kesehatan: Faktor Kepuasan dan Loyalitas Pasien. Jurnal Majority, 4(9), 20–26.

Rumengan, D. S. S., Umboh, J. M. L., & Kandou, G. D. (2015). Faktor-faktor yang berhubungan dengan pemanfaatan pelayanan kesehatan pada peserta BPJS kesehatan di Puskesmas Paniki Bawah Kecamatan Mapanget Kota Manado. Jikmu, 5(2).

Rundungan, R. O. (2015). Analisis Kinerja Petugas Kesehatan Gigi Terhadap Pelayanan Kesehatan Gigi dan Mulut di Poliklinik Gigi RSUD Datoe Binangkang Kabupaten Bolaang Mongondow. JIKMU, 5(4).

Suprapto. (2019). Relationship between satisfaction with nurse work performance in health services in hospitals. Indian Journal of Public Health Research and Development, 10(10), 785–788. https://doi.org/10.5958/0976-5506.2019.02912.7

Suprapto, S., & Malik, A. A. (2019). Implementasi Kebijakan Diskresi Pada Pelayanan Kesehatan Badan Penyelenggara Jaminan Kesehatan (Bpjs). Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada. JURNAL ILMIAH KESEHATAN SANDI HUSADA, 7(1), 1–8. https://doi.org/10.35816/jiskh.v7i1.62

Zhang, Y., Punnett, L., McEnany, G. P., & Gore, R. (2016). Contributing influences of work environment on sleep quantity and quality of nursing assistants in long-term care facilities: A cross-sectional study. Geriatric Nursing, 37(1), 13–18. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.gerinurse.2015.08.010

Published
2020-12-31
How to Cite
Asmi, A., & Haris, A. (2020). Analysis of Health Officer Performance on Quality of Health Services to the Community. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, 9(2), 953-959. https://doi.org/10.35816/jiskh.v12i2.447

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.