A Kontrol Diri dengan Motivasi Belajar SMA Negeri 1

Shanam Al Dhuha, Octa Reni Setiawati, Sri Maria Puji Lestari, Prambudi Rukmono

  • Shanam Al Dhuha Universitas Malahayati
  • Octa Reni Setiawati Universitas Malahayati
  • Sri Maria Puji Lestari Universitas Malahayati
  • Prambudi Rukmono Rumah Sakit Abdoel Moeloek Bandar Lampung
Keywords: Learning Achievment, Self Control, Study Motivation

Abstract

the ability to guide their own behavior, the ability to suppress or inhibit impulses or impulsive behavior is a sense of self-control. a significant role in the effort to learn the definition of motivation. Because students are not possible without the motivation of learning activities. Learning is a complex process that happens to every person throughout his life. Between the self-control with student achievement there is a significant positive relationship. Thus, self-control is a control behavior that tends to act positively in thinking. Knowing the self-control relationship with the motivation to learn at SMA Negeri 1 Trimurjo Central Lampung. Research quantitative analytic design and cross-sectional design and sampling techniques Simple Random Sampling by questionnaire self-control and motivation to learn. Total sample 205 Of 500 population, self-control with a mean of 82.80 (medium), ± Std.Deviation (13 792), while the motivation to study with a mean of 80.94 (medium), ± Std.Deviation (13,572) for the motivation to learn. The results of the bivariate analysis values ​​obtained Pearson test P Value 0.003, and the value of r 0.209. There is a significant relationship between self-control and motivation to learn at Senior High School 1 Trimurjo Central District Lampung, with the strength and direction of the correlation was positive correlation that the higher the self control, the higher a person's motivation to learn.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Shanam Al Dhuha, Universitas Malahayati

Program Studi Kedokteran Fakultas Kedokteran

Octa Reni Setiawati, Universitas Malahayati

Departemen Psikologi Fakultas Psikologi

Sri Maria Puji Lestari, Universitas Malahayati

Departemen Ilmu Kesehatan Fakultas Kedokteran

Prambudi Rukmono, Rumah Sakit Abdoel Moeloek Bandar Lampung

Departemen Perinatologi

References

Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 3(1), 73–82.

Ramadani, V. K., Yusmansyah, & Widiastuti, R. (2019). Hubungan Antara Self Control Dengan Perilaku Agresif Pada Siswa, (1).

Pujawati, Z. (2016). Hubungan Kontrol Diri dan Dukungan Orang Tua dan Perilaku Disiplin pada Santri di Pondok Pesantren Darussa’adah Samarinda. Journal Psikologi, 4(2), 227–236. Retrieved from

http://ejournal.psikologi.fisip-unmul.ac.id/site/wp content/uploads/2016/02/Jurnal (02-23-16-06-25-08).pdf

Krismawati, Y. (2018). Teori Psikologi Perkembangan Erik H. Erikson dan Manfaatnya Bagi Tugas Pendidikan Kristen Dewasa Ini. Kurios, 2(1), 46.

Intani, C. P., & Ifdil, I. (2018). Hubungan kontrol diri dengan prestasi belajar siswa. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(2), 65.

Hasanah, A. N. (2017). Hubungan antara motivasi belajar dan kontrol diri dengan prokrastinasi dalam mengerjakan skripsi pada mahasiswa program studi ilmu komunikasi fakultas ilmu sosial dan ilmu politik universitas mulawarman. Psikoborneo, Vol: 5(3)(3), 477–491. Retrieved from Ejournal.Psikologi.Fisip-Unmul.Ac.Id/Site/Wp-Content/Uploads/2017/09/Jurnal atikah nurul hasanah (09-07-17-10-07-21).Pdf

Kurniati, B., Kristen, U., & Wacana, S. (2018). Pedagogi : Jurnal Ilmu Pendidikan Pengaruh Kontrol Sosial terhadap Perilaku Bullying, 18(2), 141–150.

Putra, R. M. (2019). Pengaruh Pemanfaatan Internet Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Vii Di Smp Negeri 1 Kapongan. Edusaintek: JURNAL PENDIDIKAN, SAINS DAN TEKNOLOGI, 6(1), 9-22.

Illahi, U., Neviyarni, N., Said, A., & Ardi, Z. (2018). Hubungan antara kecerdasan emosi dengan perilaku agresif remaja dan implikasinya dalam bimbingan dan konseling. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 3(2), 68.

Zubaidi, A. N., Suryani, N., & Probandari, A. N. (2018). Hubungan antara komunikasi interpersonal dosen mahasiswa keaktifan berorganisasi dan aktualisasi diri dengan motivasi belajar di jurusan ortotik prostetik poltekkes surakarta. Jurnal Medika Respati, 13(1), 42–66. Retrieved from

http://medika.respati.ac.id/index.php/medika/article/view/132

Cleopatra, M. (2015). Pengaruh Gaya Hidup dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(2), 168–181.

Eriany, P., Hernawati, L., & Goeritno, H. (2013). Studi Deskriptif Mengenai Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Mengikuti Kegiatan Bimbingan Belajar pada Siswa SMP di Semarang. Psikodimensia, 13(1), 115–130.

Taiyeb, A. M., & Nurul, M. (2015). Hubungan Gaya Belajar Dan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas Xi Ipa Sma Negeri 1 Tanete Rilau. JUrnal Bionature, 16(1), 8–16. Retrieved from

` http://ojs.unm.ac.id/bionature/article/viewFile/1563/627

Suwarno, S. (2019). Model Pembelajaran Teams Games Tournaments (TGT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. PHILANTHROPY: Journal of Psychology.

Suryani, E., Farid, M., & Mayub, A. (2019). Implementasi Karakteristik Nilai Kalor Briket Campuran Limbah Kulit Durian dan Tempurung Kelapa pada Pembelajaran Suhu dan Kalor Di SMP N 15 Kota Bengkulu. PENDIPA Journal of Science Education.

Rahayu, L. P. (2018). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Dan Kontrol Diri Terhadap Perilaku Agresif Pada Remaja Smp Negeri 27 Samarinda. Psikoborneo.

Istiningsih, S., Fauzy, M., & Nisa, K. (2018). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika Pada Siswa Kelas 1 Sdn 1 Kediri Tahun Pelajaran 2017/2018. JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga dan Pendidikan).

Wulaningsih, R., & Hartini, N. (2015). Hubungan antara Persepsi Pola Asuh Orangtua dan Kontrol Diri Remaja terhadap Perilaku Merokok di Pondok Pesantren. Jurnal Psikologi Klinis dan Kesehatan Mental.

Published
2020-06-30
How to Cite
Dhuha, S., Setiawati, O., Lestari, S., & Rukmono, P. (2020). A Kontrol Diri dengan Motivasi Belajar SMA Negeri 1. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, 9(1), 190-196. https://doi.org/10.35816/jiskh.v11i1.238

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.