Tingkat Kecanduan Smartphone dan Self Efficacy dengan Prestasi Belajar Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Malahayati
Beta Gustilawati, Deviani Utami, Supriyati, Achmad Farich
Abstract
Background: The use of smartphones by students have positive and negative impacts on the learning process. The ease in obtaining information with smartphones makes students motivated to participate in the learning process in class. Learning achievement is influenced by characteristics that indicate the factors originating from within students, one of which is self-efficacy which refers to self-confidence in the abilities possessed. Methods: The design of this study was observational analytic with a cross-sectional design. The sampling technique in this study used a purposive sampling method and obtained a total sample of 118 people. Data analysis used the Spearman trial test. Research Results: The result of Spearman correlation bivariate statistical test obtained that each p-value = 0.024 in smartphone addiction and p-value = 0,000 in self-efficacy.Conclusion: There is a significant relationship between smartphone addiction and self-efficacy with learning achievement of the students in the Medical Faculty, University of Malahayati, class of 2018
Downloads
References
Pinasti, D. A., & Kustanti, E. R. (2017). Hubungan Antara Empati Dengan Adiksi Smartphone Pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Budaya Dan Fakultas Sains Dan Matematika Universitas Diponegoro Semarang. Empati, 6(3), 183–188.
Mailina, W. R., Zulharman, Z., & Asni, E. (2015). Hubungan Efikasi Diri dengan Nilai Objective Structured Clinical Examination (Osce) pada Mahasiswa Tahun Ketiga Fakultas Kedokteran Universitas Riau. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Riau, 2(2), 1–10. Retrieved from https://www.neliti.com/id/publications/187591/hubungan-efikasi-diri-dengan-nilai-objective-structured-clinical-examination-osc
Masruroh, S., Saputra, O., Oktaria, D., Utami, N., Kedokteran, F., Lampung, U., … Lampung, U. (2019). Hubungan Efikasi Diri terhadap Hasil Belajar Blok Emergency Medicine pada Mahasiswa Tingkat Akhir Fakultas Kedokteran Universitas The Relationship between Self Efficacy and Learning Outcome in Emergency Medicine Block of Final Year Medical Students in Med, 6, 20–24.
Rozalia, M. F. (2017). Hubungan Intensitas Pemanfaatan Gadget Dengan. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan SD, 5(2), 722–731.
Erizka, R., Nadjmir, & Usman, E. (2016). Hubungan Kejadian Internet Addiction dengan Prestasi Belajar pada Mahasiswa FK Unand. Jurnal Kesehatan Andalas, 5(3), 625–629. Retrieved from
http://jurnal.fk.unand.ac.id/index.php/jka/article/viewFile/588/476
Hasanah, U., Maria, S., Lutfianawati, D., Kedokteran, P. S., Studi, P., Universitas, P., … Malahayati, U. (2016). Hubungan Regulasi Diri Dalam Belajar Dengan Prestasi Belajar Pada Mahasiswa Angkatan 2016 Fakultas. Jurnal Psikologi, 78–87.
Siswa, B., Tahun, U., Arifin, L. A., & Rahmadi, F. A. (2017). Hubungan Tingkat Kecanduan Gadget Dengan Prestasi Belajar Siswa Usia 10 – 11 Tahun. Jurnal Kedokteran Diponegoro, 6(2), 728–736.
Indawati, E., Apriano, R., Studi, P., Keperawatan, S., Abdi, S., Jakarta, N., & Kunci, K. (2018). Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi hubungan antara Intensitas penggunaan Smartphone dengan Prestasi akademik (IPK) mahasiswa di STIkes Abdi Nusantara Jakarta, (3), 100–106.