Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Mata Kuliah Asuhan Kebidanan Komunitas

Sumarni, Hasbiah Wardani

  • Sumarni Sumarni Prodi D3 Kebidanan Fakultas Keperawatan dan Kebidanan Universitas Mega Rezky Makassar
  • Hasbiah Wardani Prodi D3 Kebidanan Fakultas Keperawatan dan Kebidanan Universitas Mega Rezky Makassar

Abstract

The purpose of this research is to find out the effect of jigsaw cooperative learning model on the learning outcomes of community askeb courses at the D-III Midwifery Mkassar Stikes Midwifery Program in 2018. This type of research is an analytic survey with stady croos sectional approach to determine the effect of independent variables and variables dependent population in this research are all all second level students sampled from this research are some of the second level students in D-III Study Program Midwifery Mega Rezky Makassar with nonprobility sampling technique obtained 88 samples of this research done by distributing questionnaires from respondents. From the results of the study using the Chi-Square test obtained value = 0,000 smaller than the value of α = 0.05 thenρ <α which means that H0 is rejected and Ha is accepted. Conclusion There is an effect of jigsaw cooperative learning model on the learning outcomes of midwifery care courses in the D-III midwifery community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hasbiah Wardani, Prodi D3 Kebidanan Fakultas Keperawatan dan Kebidanan Universitas Mega Rezky Makassar

Prodi D3 Kebidanan Fakultas Keperawatan dan Kebidanan Universitas Mega Rezky Makassar

References

Arjanggi, R., & Setiowati, E. A. (2013). Meningkatkan belajar berdasar regulasi diri melalui pembelajaran kooperatif tipe jigsaw. Makara Seri Sosial Humaniora, 17(1), 55–63.

Budianing, N. I. M. (2012). Pengaruh Pengelolaan Pembelajaran Berbasis Diskusi Kelompok Kecil Terhadap Prestasi Belajar Mata Kuliah Konsep Kebidanan Ditinjau Dari Motivasi Berprestasi Mahasiswa Akademi Kebidanan Kartini Bali Tahun 2012. Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 3(2).

Budiawan, M. (2013). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar ilmu fisiologi olahraga. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 2(1).

Isjoni. (2013). Model Jigsaw. Jakarta: TIM.

Kasjian. (2012). Mahasiswa dan minatMahasiswa dan minat. Yogyakarta: Pustaka Rihana.

Monalisa, L. A., & Trapsilasiwi, D. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Pokok Bahasan Keterbagian Bilangan Bulat Untuk Meningkatkan Aktivitas Mahasiswa Semester Vi Tahun Ajaran 2014 2015 Program Studi Pendidikan Matematika Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universit. Pancaran Pendidikan, 4(2), 173–180.

Puce. (2013). Hasil Belajar Mata Kuliah Jigsaw. Jakarta: ErLangga.

Putra, I. B. P. A., Pujani, N. M., & Juniartina, P. P. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Pemahaman Konsep IPA Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 1(2), 80-90.

Rosyidah, U. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Viii Smp Negeri 6 Metro. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2).

Rusman. (2012). Model Pembelajaran Jigsaw. Jakarta: Pustaka Rihana.

Published
2019-12-30
How to Cite
Sumarni, S., & Wardani, H. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Mata Kuliah Asuhan Kebidanan Komunitas. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, 8(2), 90-94. https://doi.org/10.35816/jiskh.v10i2.120

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.