Efektivitas Flip Chart Dan Media Audiovisual Terhadap Peningkatan Pengetahuan Siswa SD Negeri Katangka tentang Karies gigi

Rini Irmayanti Sitanaya

  • Rini Irmayanti Sitanaya Poltekkes Kemenkes Makassar
Keywords: Karies gigi, Media flip chart, Media audiovisual

Abstract

Dental caries is a pathological process in the form of a process  of damage  that is limited  to the hard tissue of the teeth that starts from the enamel  and continues to the dentine. Primary children are the group most vulnerable to dental caries. One way to change behavior is to intervene in the way of providing information to improve the knowledge of elementary school  students.  Giving  information  to students  will  be  more  effective  and  optimal  when  using media or tools. Flipcharts  and audiovisual  media. Purpose: the purpose of this study is to know the comparison  of the effectiveness  of flipcharts and audiovisual media to increase the knowledge of students in the field of dental caries. methods: this research method is a quasi experiment with a non-equivalent control group design with previous and subsequent testing. Conclusion: the results of this study indicate that the provision of information on dental  caries using flip chart media p = 0, .001 (p <0.005) and audiovisual media p = 0.004 (p <0.005). The results of the statistical test averaged the difference in the information  on dental caries using  the  flipchart   15.25  media  while  using  audiovisual media that was 17.75.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rini Irmayanti Sitanaya, Poltekkes Kemenkes Makassar

Keperawatan Gigi Poltekkes Kemenkes Makassar

References

Bagaray. (2016). Perbedaan efektivitas DHE dengan media booklet dan media flip chart terhadap peningkatan pengetahuan kesehatan gigi dan mulut siswa SDN 126 Manado. e- GIGI, 4(2).

Faruq Kasang, N. (2017). Gambaran Perawatan Gigi Dan Mulut Pada Anak Dalam Kegiatan Bulan Kesehatan Gigi Nasional Periode Tahun 2016 Di Rsgmp Universitas Hasanuddin.

Kementerian Kesehatan. (2013). Riset Kesehatan Dasar (Riskesdas). Kemenkes RI.

Kholid, A. (2012). Promosi kesehatan dengan pendekatan teori perilaku, media, dan aplikasinya. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 17-26.

Kumboyono. (2011). Perbedaan Efek Penyuluhan Kesehatan Menggunakan Media Cetak Dengan Media Audio Visual Terhadap Peningkatan Pengetahuan Pasien Tuberculosis. Jurnal Ilmu Kesehatan Keperawatan, Volume 7 No 1.

Megawati. (2014). Pengaruh Pendidikan kesehatan tentang persalinan dengan audio visual lembar balik terhadap kecemasan pada ibu hamil trisemester 3 di Klinik Margo Husodo Gondang Sragen [Skripsi] (Surakarta : Stikes Kusuma Husada.2014).

Mulyadi. (2018). Efektivitas Pendidikan Kesehatan Dengan Media Video Terhadap Tingkat Pengetahuan Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat. Jurnal Keperawatan Suaka Insan (JKSI), 3(2), 1-9.

Nurhidayat. (2012). Perbandingan Media Power Point Dengan Flip Chart Dalam Meningkatkan

Pengetahuankesehatan Gigi Dan Mulut. Unnes Journal of Public Health, 1(1).

Pintauli, S., & Hamada, T. (2012). Menuju gigi & mulut sehat: pencegahan dan pemeliharaan. Universitas Sumatra Utara Press, Medan, 4-6.

Published
2019-12-30
How to Cite
Sitanaya, R. (2019). Efektivitas Flip Chart Dan Media Audiovisual Terhadap Peningkatan Pengetahuan Siswa SD Negeri Katangka tentang Karies gigi. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, 8(2), 63-68. https://doi.org/10.35816/jiskh.v10i2.110

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.