Efektivitas Flip Chart Dan Media Audiovisual Terhadap Peningkatan Pengetahuan Siswa SD Negeri Katangka tentang Karies gigi
Rini Irmayanti Sitanaya
Abstract
Dental caries is a pathological process in the form of a process of damage that is limited to the hard tissue of the teeth that starts from the enamel and continues to the dentine. Primary children are the group most vulnerable to dental caries. One way to change behavior is to intervene in the way of providing information to improve the knowledge of elementary school students. Giving information to students will be more effective and optimal when using media or tools. Flipcharts and audiovisual media. Purpose: the purpose of this study is to know the comparison of the effectiveness of flipcharts and audiovisual media to increase the knowledge of students in the field of dental caries. methods: this research method is a quasi experiment with a non-equivalent control group design with previous and subsequent testing. Conclusion: the results of this study indicate that the provision of information on dental caries using flip chart media p = 0, .001 (p <0.005) and audiovisual media p = 0.004 (p <0.005). The results of the statistical test averaged the difference in the information on dental caries using the flipchart 15.25 media while using audiovisual media that was 17.75.
Downloads
References
Bagaray. (2016). Perbedaan efektivitas DHE dengan media booklet dan media flip chart terhadap peningkatan pengetahuan kesehatan gigi dan mulut siswa SDN 126 Manado. e- GIGI, 4(2).
Faruq Kasang, N. (2017). Gambaran Perawatan Gigi Dan Mulut Pada Anak Dalam Kegiatan Bulan Kesehatan Gigi Nasional Periode Tahun 2016 Di Rsgmp Universitas Hasanuddin.
Kementerian Kesehatan. (2013). Riset Kesehatan Dasar (Riskesdas). Kemenkes RI.
Kholid, A. (2012). Promosi kesehatan dengan pendekatan teori perilaku, media, dan aplikasinya. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 17-26.
Kumboyono. (2011). Perbedaan Efek Penyuluhan Kesehatan Menggunakan Media Cetak Dengan Media Audio Visual Terhadap Peningkatan Pengetahuan Pasien Tuberculosis. Jurnal Ilmu Kesehatan Keperawatan, Volume 7 No 1.
Megawati. (2014). Pengaruh Pendidikan kesehatan tentang persalinan dengan audio visual lembar balik terhadap kecemasan pada ibu hamil trisemester 3 di Klinik Margo Husodo Gondang Sragen [Skripsi] (Surakarta : Stikes Kusuma Husada.2014).
Mulyadi. (2018). Efektivitas Pendidikan Kesehatan Dengan Media Video Terhadap Tingkat Pengetahuan Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat. Jurnal Keperawatan Suaka Insan (JKSI), 3(2), 1-9.
Nurhidayat. (2012). Perbandingan Media Power Point Dengan Flip Chart Dalam Meningkatkan
Pengetahuankesehatan Gigi Dan Mulut. Unnes Journal of Public Health, 1(1).
Pintauli, S., & Hamada, T. (2012). Menuju gigi & mulut sehat: pencegahan dan pemeliharaan. Universitas Sumatra Utara Press, Medan, 4-6.